Fouten bij telemarketing? Lees hier hoe u deze voorkomt!

Fouten bij ‘cold calling’

Bij telemarketing gaat nogal eens het een en ander fout. Een matig belscript, slechte gesprekstechnieken en weinig onderzoek naar de doelgroep zijn enkele veelvoorkomende fouten die gemaakt worden. U zou ervoor kunnen kiezen uw telemarketing uit te besteden wat een goede optie is. Wilt u weten hoe u zelf het meeste rendement haalt uit uw telemarketing? Lees dan onze handige tips!

Richt u op uw doel

Wat is het doel van uw telefoongesprek? Als u uw doelstelling helder voor ogen heeft, weet u welke toon u moet aanslaan gedurende het telefoongesprek. Ga voor een voor u natuurlijk liggende openingszin en een strategie voor elk denkbaar scenario. Denk aan een warme, neutrale of juist koude ontvangst van uw telefoontje. Zorg ook voor een balans tussen het tonen van belangstelling in uw potentiële klant, het vertellen van uw verhaal en het maken van een afspraak.

Onderzoek uw doelgroep

Doe een gedegen onderzoek naar uw onderzoek. Een goed onderzoek reikt verder dan slechts het kennen van de bedrijfsnaam en doelstelling van het bedrijf dat u gaat benaderen. Om een echte goede indruk te maken, is het zaak te laten weten dat u uzelf heeft ingelezen. Maak hiervoor handig gebruik van de website.

Houd het nieuws bij omtrent uw doelgroep

Op een andere wijze informatie genereren over uw bedrijf naar keuze helpt eveneens. Raadpleeg de kranten en vakbladen, Google het bedrijf of stel een Google alert in. Zo bent u perfect op de hoogte van de ontwikkelingen van het bedrijf en kunt u hier op inspelen.

Wees vrolijk en enthousiast

Hoe u uzelf voelt, is eveneens een zeer belangrijk onderdeel ter voorbereiding op het gesprek. Wanneer u uit uw doen bent, straalt u dit ook over naar uw potentiële klant. Motiveer uzelf daarom om vrolijk te zijn en enthousiasme te tonen. Dit heeft een positieve invloed op het gesprek.

Stel open vragen en toon interesse

Stel welgemeende open vragen en toon interesse in wat uw potentiële klant te zeggen heeft.
Wanneer u niet oprecht bent, zal de ander dit snel doorhebben en niet met u in zee willen gaan. Speel hier dus slim op in.

Verzamel informatie

Informatie verzamelen gedurende het telefoongesprek is altijd van belang. Kunt u hier gedurende dit gesprek niets meer mee, dan kunt u hier altijd het volgende gesprek gebruik van maken. Uiteindelijk zullen uw telefoongesprekken via deze wijze soepeler verlopen en meer resultaat opleveren.

Mis geschoten? Volgende keer beter!

Is het niet gelukt een klant te overtuigen van uw producten en/of diensten? Dan is er altijd weer een nieuwe kans. Blijf informatie verzamelen gedurende uw telefoongesprekken, zodat u uw belscript en tegenargumenten kunt optimaliseren. Zo boekt u uiteindelijk meer succes en ziet u nieuwe klanten op een gegeven moment binnenstromen. Wij wensen u veel succes bij uw telemarketing!